Teater Agrell, från vänster: Jenny Munter, Thilda Elfström, Alice Erzmoneit. Foto: Joanna Svensson

Teater Agrells nya pjäs återspeglar livet som student i Göteborgs bostadskris

Idag är det premiär för Teater Agrells nya föreställning “Unga Vuxna”. Sektionsföreningen vid Göta Studentkårs humanistsektion kommer återspegla livet för fyra studenter som försöker reda ut sina liv, samtidigt som de bor i ett kollektiv på 80 kvadrat som konsekvens av Göteborgs studentbostadskris.

Teater Agrells huvudansvariga heter Thilda Elfström, 27, Alice Erzmoneit, 27 och Jenny Munter, 24 och de har alla studerat teaterstudier vid Humanisten tidigare. Nu har de kommit med en ny pjäs, “Unga Vuxna”.
– Pjäsen handlar om fyra unga vuxna, som praktiskt taget är främlingar, med väldigt olika personligheter som bor i ett kollektiv tillsammans. De kan inte riktigt komma överens om det utrymme de delar på, säger Thilda Elfström, regissör och manusförfattare för pjäsen.

I pjäsen kommer ämnen som psykisk ohälsa, medberoende, tjatsex och mer därtill tas upp.
– Jag skulle klassa det som ett realistiskt vardagsdrama, där jag även tagit inspiration från mina egna erfarenheter från att ha bott i kollektiv, säger Thilda Elfström.

Genom sin kärlek för teater och genusfrågor startade de, tillsammans med Luna Ayala Villamil, Elin Mattsson och Madeleine Lindoff, Teater Agrell 2019 och blev en sektionsförening vid Göta Studentkårs humanistsektion.
– Vi alla studerade teaterstudier tillsammans men ville även spela teater utanför plugget. Så vi startade gruppen i Alfhild Agrells namn, som var en stor författare på 1800-talet och skrev många kända pjäser som spelades på Dramaten i Stockholm. Hon inte fick den uppmärksamheten hon förtjänade, därför bär vi hennes namn nu för att hedra henne, säger Thilda Elfström.

Pjäsen skrevs till följd av studentbostadkrisen i Göteborgs stad. Karaktärerna är därför tvungna att bo tillsammans. Studentbostadskrisen är en aktuell fråga för många studenter, och Teater Agrell har själva erfarenheter av stadens bostadssituation.
– De första två åren jag bodde i Göteborg flyttade jag i princip var femte månad för det är så osäkert med boende här, speciellt som student. Det är svårt att få bra kontrakt när man får använda sig av till exempel blocket. Jag stannade i en dålig relation ett tag bara på grund av att jag skulle ha någonstans att bo, vilket jag tror många andra också gör. Att ha en bostad är en mänsklig rättighet, så det är konstigt att det egentligen ska finnas en marknad för det, säger Jenny Munter, scenograf för Teater Agrell.

Alice fortsätter:
– Ja, och att bo i andra hand kan bidra till mycket ångest, man kanske inte får ha sina egna möbler och man är alltid rädd att ta sönder eller flytta på något som kan göra sin hyresvärd sur. Det blir en konstig maktutövning mellan hyresvärden och hyresgästen, säger Alice Erzmoneit, skådespelare.

2020 visade Teater Agrell upp sin första pjäs, “Lyckoland”, som först var ett kortare projekt till deras utbildning. Pjäsen handlar om huvudkaraktären Sagas drömvärld som utspelas i hennes psyke. För att hantera svåra minnen och upplevelser skapade hon lyckovärldar dit hon kunde rymma. “Unga Vuxna” var ett projekt som Thilda Elfström hade skrivit redan innan gruppen skapades och den nya pjäsen har varit ett projekt som länge väntat få komma till liv på scenen.
– Jag skrev pjäsen till och med innan vi startade Teater Agrell, men den hamnade på hyllan när vi sedan gjorde “Lyckoland”. Efter den pjäsen började vi planera och repa för “Unga Vuxna”, men sedan slog pandemin till och vi fick tänka om. Vi hade genrep via zoom, vilket jag inte rekommenderar. Sedan började vi arbeta på pjäsen i somras igen, det känns nästan overkligt att vi ska få visa upp den nu, säger Thilda Elfström.


Från vänster: Luna Ayala Villamil, Alice Erzmoneit, Elin Mattson, Madeleine Lindoff, Jenny Munter, Thilda Elfström. Från "Lyckoland", 2020. Foto: Joanna Svensson.

En karaktär som gruppen är spända på att få visa publiken är Charlie, som spelas av Alice Erzmoneit.
– Charlie är en kaxig snubbe som pluggar ekonomi. Han har en lite förvrängd syn på feminism, men är ändå lite känslig av sig. Som kvinna har det varit en utmaning att spela man och göra det på ett så trovärdigt sätt som möjligt. Jag har observerat män i allmänheten för att kunna återge det kroppsspråk som är trovärdigt. Det blir ju en helt annan grej för mig, att inte använda mina egna uttryck på scenen. Jag hoppas att det inte blir konstigt uppfattat när det väl ska visas inför en publik, säger Alice Erzmoneit.

– Jag tycker om Charlie jättemycket, det ska bli kul att få se hur publiken reagerar och uppfattar den karaktären, säger Jenny Munter.

Gruppen har förhoppningar om att pjäsen mottas med öppna sinnen och att den får publiken att tänka till.
– Jag hoppas att publiken får sig en tankeställare om vissa stereotyper som vi kommer fördjupa oss i. Man kommer få se karaktärernas bra sidor och deras brister. Det har varit väldigt viktigt för mig att karaktärerna inte ses som rent onda eller goda. Då hade det blivit väldigt platt och tråkigt, säger Thilda Elfström.

Ett framtida projekt är planerat inför den åttonde mars nästa år då Teater Agrell kommer visa en version av “Lyckoland” på Kungsbackateatern för att fira den internationella kvinnodagen.
– Då kommer det också ha gått fem år av metoo-rörelsen, vilket är ett viktigt ämne för oss och därför vill vi även hedra den. Vi har även andra mindre planer för framtiden. Ett projekt vi vill utföra är ett kostymdrama baserat utifrån Alfhild Agrells pjäser, säger Thilda Elfström.

Premiären för “Unga Vuxna” som hålls idag är slutsåld. Pjäsen visas på Teater Jaguar i Haga och biljetter för de tre andra föreställningarna finns fortfarande tillgängliga att köpa.

 

Om Spionen

Götheborgske Spionen (och spionen.se) är en partipolitiskt och religiöst obunden tidning som riktar sig till studenter och anställda vid Göteborgs universitet. Tidningen ges ut av Tidningsföreningen Götheborgske Spionen. Huvudman för föreningen är GUS, Göteborgs universitets studentkårer.

Ansvarig utgivare och chefredaktör är Aldijana Talic.