Gus ordförande Arvid Danielsson. Foto: Ludvig Hjelm.

Gus studentombud viktiga för studenter som hamnat i disciplinnämnden

Igår rapporterade Spionen om ett ökat antal anmälningar om fusk till disciplinnämnden för 2021. När studenter blir anmälda till nämnden, för bland annat fusk, kan studenter få stöd av Göteborgs universitets studentkårer, Gus, studentombud under tiden deras ärenden utreds. Spionen har pratat med Gus för att ta reda på vad de som representerar studenterna tycker om det kraftigt ökande antalet av anmälningar.

Hittills har 293 ärenden inkommit till nämnden under 2021. När en student fått en disciplinförseelse har den rätt till stöd från Gus student- och doktorandombud. Ombudet finns som resurs för en student som bland annat vill ha någon att prata med om sin situation, rådgivning, stöd under möten med både institution och disciplinnämnden samt hjälp med att författa yttranden.

Majoriteten av de ärenden som disciplinnämnden hanterar handlar om misstanke till vilseledande vid examination som plagiat, otillåtet samarbete eller andra otillåtna hjälpmedel. Student- och doktorandombuden hanterar dock inte bara ärenden som skickas till nämnden, utan även andra problem som studenter kan uppleva under sin utbildning.
– Disciplinnämnden prövar även fall där studenter stört undervisningen eller trakasserat andra studenter eller personal på universitetet. Ombuden jobbar dock inte enbart med disciplinärenden utan de ger även stöd och hjälper studenter som kontaktar dem när de upplever andra problem i sin utbildning eller situation på universitetet, till exempel att de upplever att det har blivit fel vid rättningen av en examination eller att de blivit diskriminerade, säger Arvid Danielsson, ordförande vid Gus.

För tillfället är Gus båda studentombuden antingen sjukskrivna eller föräldralediga. En vikarie har tillsatts fram till dess att ordinarie ombud är tillbaka i tjänst. Att hitta nya ombud med rätt kunskaper har varit svårt.
– Vi rekryterar ombud på samma sätt som man rekryterar till andra anställningar, med annons och intervjuer. Jag vet inte riktigt hur man avgör hur svårt det är att hitta personer som vill bli ombud, det som kan vara svårt är att hitta människor som har en bra kombination av kunskap om juridik och rätt personlighet. I rollen som ombud möter man studenter som ofta är i utsatta situationer och därför måste man kunna ge dem ett stöd som inte enbart handlar om regler och lagar utan även på en mjukare nivå, säger Arvid Danielsson.

Väntetiderna är ett stort problem för de studenter som sitter i en jobbig situation eller har ett ärende som ska utredas. Det kan nämligen ta mellan sex till tolv månader innan ett ärende prövas i disciplinnämnden. Universitetet har redan försökt ta till åtgärder för att minska de långa väntetiderna.
– Bland annat sammanträder nu nämnden mer regelbundet än vad den gjorde tidigare. Dock är väntetiderna fortfarande långa vilket är ett problem för studenterna som blir anmälda då de ofta kan känna sig stressade och osäkra på sin studiesituation och då tvingas göra det under lång tid, säger Arvid Danielsson.

Gus anser att Göteborgs universitet kan göra mer i ett förebyggande arbete som i sin tur skulle leda till ett minskat antal ärenden. I gårdagens artikel skrev Spionen att en orsak till ökningen av ärenden är omställningen till distansundervisning, men Gus tror att det finns fler anledningar som bidragit till ökningen.
– Våra erfarenheter säger att många av de här ärenden handlar om att studenten inte haft förståelse för att det man gjort varit otillåtet eller att man har en icke-fungerande studieteknik. Därför är vår uppfattning att man hade kunnat minska antalet ärenden genom att i kurser och program lägga mer tid och fokus på vad som ej är tillåtet, hur man skriver akademiskt och hur man pluggar på ett sätt som förebygger att man hamnar i disciplinnämnden, säger Arvid Danielsson.

I och med att väntetiderna är längre än de tidigare varit, är det extra viktigt att studentombuden finns där för de studenter som behöver hjälp.
– Att de finns där som stöd för studenterna är väldigt viktigt eftersom att det många gånger är en jobbig och påfrestande situation för studenten att hamna i. Att då kunna få vägledning och stöd från våra ombud är något som kan underlätta mycket för studenten, säger Arvid Danielsson.

 

Spionen fortsätter under veckan att rapportera om anmälningarna. Om du som student varit med om att bli anmäld och vill dela med dig av din upplevelse – kontakta gärna oss på redaktionen med ett mejl till: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

 

Om Spionen

Götheborgske Spionen (och spionen.se) är en partipolitiskt och religiöst obunden tidning som riktar sig till studenter och anställda vid Göteborgs universitet. Tidningen ges ut av Tidningsföreningen Götheborgske Spionen. Huvudman för föreningen är GUS, Göteborgs universitets studentkårer.

Ansvarig utgivare och chefredaktör är Aldijana Talic.