Andras läxor blir hennes extrajobb

Dubbel nytta. Petra Ekstedt använder sina språkkunskaper för att dryga ut studiemedlet. En dag i veckan pratar hon franska med Clara Kylén, som lärt sig språket i Genève men som behöver hjälp för att inte glömma bort det.
Dubbel nytta. Petra Ekstedt använder sina språkkunskaper för att dryga ut studiemedlet. En dag i veckan pratar hon franska med Clara Kylén, som lärt sig språket i Genève men som behöver hjälp för att inte glömma bort det.

Att extrajobba med läxhjälp har blivit populärt bland Göteborgs studenter. Någon eller några dagar i veckan kan man dra nytta av sina ämneskunskaper och hjälpa skolelever med allt från engelska till fysik. En som gör det är Petra Ekstedt.

– Quatre, vingt, cinq... vad blir det då?
{niftybox background=#FFFFFF,textcolor=#999999,width=50%,float=right,textalign=left,font=Arial,fontsize=12px}

Läs även:


{/niftybox}Längst in på stadsbibliotekets barnavdelning, bland barnvagnar, nallar, föräldrar och barn sitter Petra Ekstedt i en röd soffa, med åttaåriga Clara Kylén tätt tryckt intill sig. Pippi Långstrump blickar ner på dem från en stor affisch på väggen bakom. Clara sitter böjd över sin skrivbok, djupt koncentrerad. Hon skriver, suddar ut, skriver igen.
– Läs vad det står här, Petra!
Clara tittar uppfordrande på sin lärare, som börjar läsa kapitlet "geographie" högt på franska.

Petra Ekstedt extrajobbar med så kallad läxhjälp. Tre gånger i veckan träffar hon sina tre olika elever, antingen i hemmet eller på stadsbiblioteket.
– Det är lätt att kombinera jobbet med studier, just eftersom det är så flexibelt. Träffarna ligger ofta på eftermiddagar och kvällar, och är inte mer än en och en halv timme varje gång, berättar Petra. Sedan tillkommer restid, som kan bli en hel del ifall eleverna bor i utkanterna av Göteborg.

Viktig funktion

Just nu har Petra förutom Clara en 12-årig elev som hon hjälper med svenska och en 14-åring som behöver hjälp med engelska.
– Det som är roligt med jobbet är att se hur eleverna utvecklas, när jag märker att det går framåt, säger Petra.
Hon berättar om tjejen hon hjälper med engelska, som efter att de tragglat grammatik tillsammans fick alla rätt på ett grammatikprov i skolan.
– Då ser man att man har en viktig funktion.

Leken är lärande

Upplägget är lite olika, ibland hjälper Petra till med läxor, hon och eleven följer en planering, och ibland är det friare. Då lägger Petra upp arbetet, och det är mer långsiktigt och kreativt. Det är så hon jobbar med Clara, även om de har en övningsbok att utgå från. Ibland läser de serier som Tintin, och någon gång avslutar de med en lek. Men det sker på ett villkor: under leken får bara franska höras!
Clara har bott i Genève med sin familj, och sedan flytten till Sverige vill föräldrarna att hon behåller sin franska.
– Vi vill inte att hon glömmer franskan. Språket försvinner så snabbt, speciellt eftersom vi inte pratar franska hemma. Träffarna med Petra är enda gångerna hon får prata franska, säger Claras mamma Åsa Snaar.

Clara själv är medveten om att man oftast är äldre när man studerar franska – man går minst på "nukasiet eller vad det heter". Men hon måste fortsätta läsa franska nu, och hon vet precis varför hon vill göra det:
– Jag har en kompis i Schweiz som jag inte har träffat på två och ett halvt år, och henne pratar jag franska med, berättar Clara, innan hon springer bort till Fia-spelet.
– Bara en gång, Petra? Snälla?

text och foto: hanna sandgren

Om Spionen

Götheborgske Spionen (och spionen.se) är en partipolitiskt och religiöst obunden tidning som riktar sig till studenter och anställda vid Göteborgs universitet. Tidningen ges ut av Tidningsföreningen Götheborgske Spionen. Huvudman för föreningen är GUS, Göteborgs universitets studentkårer.

Ansvarig utgivare och chefredaktör är Aldijana Talic.

© Copyright 2017 - Götheborgske Spionen (och spionen.se) - Webbsida byggd i samarbete med Joomlaproffs.se