De tidigare studenterna på kursen, Marcus Clifford och Henrik Gudmundsson återförenade med Professorn Jonas Linderoth. Foto: Stefan Mathisson

Spelande i pedagogiskt syfte

Kursen Pedagogisk speldesign vill få in mer brädspel i klassrummen.

Vi är ju alla bekanta med de traditionella metodena av att lära ut på, men tänk om läraren skulle använda brädspel som kurslitteratur? Det är vad Jonas Linderoth, professor i pedagogik har gjort och vill att allt fler skall göra med hjälp av kursen Pedagogisk speldesign.

Spel i lärande syfte har använts sedan någon gång på 1700-talet. Då gällde det stora krigssimuleringar och det var lite tack vare dessa som Jonas Linderoth kom in på ämnet.
- Jag började egentligen att arbeta med pedagogiska datorspel och höll på med det ett tag, men när jag tittade tillbaka på de här gamla krigssimuleringarna insåg jag att det här med analoga spel var något intressant, berättar Jonas Linderoth

Kursen består av två delar. I den första delen så får studenterna lära sig teorin bakom analoga spel i lärande syfte med hjälp av föreläsningar, litteraturseminarier och brädspel. I den andra delen får de själva designa pedagogiska spel.

Utöver kursböckerna finns ett tiotal brädspel på kurslitteraturlistan. Studenterna jobbar i nära relation med biblioteket på pedagogen som ser till att spelen finns till låns så att studenterna kan mötas och spela spelen, något som har gjort att klasserna har fått en väldigt god sammanhållning, enligt Jonas Linderoth

Kursen riktar sig främst till lärarstudenter och lärare, men det finns även en del studenter med ett genuint intresse för spel som söker sig till kursen. Marcus Clifford, säljare på Science Fiction Bokhandeln i Göteborg var en dem.
- Jag har alltid gillat att läsa på universitetet och man kan ju inte säga till en gamer att man har en kurs i att designa, spel utan att en vill hoppa på.

Marcus Clifford jobbar dagligen med att rekomendera och köpa in spel till Science Fiction Bokhandeln.
- Även om jag tidigare har varit kunnig inom ämnet så har kursen gett mig ett allt större förstående för spel och ett betydligt bredare språk för att kunna rekommendera olika spel, men även hur olika spelare egentligen förhåller sig till spel i allmänhet.

En av de största utmaningarna för alla sorters spelande i pedagogiskt syfte är fenomenet ”ludifiering”, som uppstår när spelaren inte tar till sig av spelets kunskap utan istället behandlar spelet som en lek. Det har gett spel i lärande syfte något av ett dåligt rykte.
- Det är lite därför jag har skapat den här kursen. För att det skall finnas en plats där man utgår från vetenskap och systematisk kunskap så man kan lära sig att göra det på ett bra och effektivt sätt, säger Jonas Linderoth

Under kursens andra halva får studenterna handledning i att designa egna spel. Hittills har spelen handlat om allt från ordklassätande monster till konsekvenserna av civila dödsfall och hur en diabetiker överlever på en öde o.

Även betygssystemet har, i kursens anda, kopplats till ett spel där studenterna får samla på sig att poäng för att få väl godkänt genom att klara olika uppgifter.

Kursen går att söka från och med den 15e mars och hålls på halvfart på kvällstid på pedagogen.

Om Spionen

Götheborgske Spionen (och spionen.se) är en partipolitiskt och religiöst obunden tidning som riktar sig till studenter och anställda vid Göteborgs universitet. Tidningen ges ut av Tidningsföreningen Götheborgske Spionen. Huvudman för föreningen är GUS, Göteborgs universitets studentkårer.

Ansvarig utgivare och chefredaktör är Aldijana Talic.

© Copyright 2017 - Götheborgske Spionen (och spionen.se) - Webbsida byggd i samarbete med Joomlaproffs.se