Uppsatsen tar dig ut i världen

hela-ganget-1
Clowner utan gränser. Camilla Rud och Karin Svensson arbetar i organisat­ionen Clowner utan gränser i Rwanda och är fokus för lärarstudenten Erika Boijas uppsats i ­pedagogik.

Åka utomlands genom utbildningen:

• Inom de flesta av GU:s utbildningar finns det möjlighet att förlägga en del av studietiden utomlands. Det kan ske genom utbyte, praktik eller uppsatsskrivande i ett annat land.
• Kontakta din studievägledare. De hjälper dig att undersöka möjligheterna för utlandsvistelse inom just din utbildning.
• Kunskap ger trygghet. Läs in dig på landet du ska till. På UD:s hemsida hittar du mycket nyttig information.
• Sök stipendium! Som student på GU kan du bland annat söka medel via Adlerbertska stipendiefonden. Stipendier går ibland även att söka retroaktivt.
• Pass och visum. Det är viktigt att ha giltigt pass under hela vistelsen. I många länder utanför EU krävs dessutom ofta visum som du måste ansöka om innan resan.
• Försäkring. Din vanliga hemförsäkring har ett reseskydd i 45 dagar. Ska du vara borta längre än så kan du behöva komplettera försäkringen.
• Var ute i god tid!

Intresserad av att studera, praktisera eller skriva din uppsats utomlands?
Läs mer på : www.utbildning.gu.se/utbildning/studerautomlands/

Inom de flesta utbildningar finns möjlighet att förlägga en del av studietiden utomlands. Lärarstudenten Erika Boija tog chansen och reste till Rwanda för att skriva en uppsats om organisationen Clowner utan gränser.

Första intrycket av Rwanda är att det är alldeles rött. Jag blir hämtad på flygplatsen i Kigali av två clownartister. De kommer att utgöra grunden för min uppsats i pedagogik.

Inom lärarprogrammet finns den valbara kursen "internationalisering" där möjligheten ges att göra uppsatsskrivandet till ett riktigt äventyr. Med bakgrund som missionärsbarn och framtid som teaterlärare valde jag att skriva om Clowner utan gränser och deras arbete i Rwanda.

Krisdrabbade barn

Clowner utan gränser är en ideell ­organisation som skickar artister till flyktingläger och katastrofdrabbade områden runt om i världen. Projektet i Rwanda bestod i att tillsammans med en lokal, rwandisk akrobatgrupp producera en föreställning som skulle spelas för krisdrabbade barn och ungdomar.

Mötet med den rwandiska akrobat­gruppen sker redan första kvällen, nere på stranden. Det är ett stort gäng ungdomar mellan 13 och 30 år som möter oss med öppna armar. De bjuder oss på en akrobat­show bestående av pyramider, bakåtvolter och hisnande balanskonster.

Clown, säkerhet och ledarskap

I två veckor arbetar vi tillsammans med workshops i clown, säkerhet och ledarskap. Vissa dagar är det jag som leder lektionerna och andra dagar sitter jag bredvid och antecknar det som sker. Blocket fylls av koreografier, teaterövningar, intervjuer och funderingar kring pedagogisk verksamhet.

Att utöva pedagogik i det här landet är som att komma med mat till en hungrig. Jag som bläddrat i pedagogiska bibliotekets skrifter om hur man undervisar ungdomar som lider av håglöshet och posttraumatiska stress­symtom möts av en enorm värme och lust att lära. Ibland är jag rädd att eleverna sväljer för mycket av det jag säger. Karin Svensson, en av de svenska artisterna, bekräftar mina upplevelser.
- Vi skulle kunna göra vilken övning som helst och de skulle ändå tacka oss för den, säger hon.
Det är detta min uppsats kommer att handla om - hur man tacklar maktpositionen man får som både pedagog, vit och biståndsgivare.

Skriva under myggnät

Efter två veckors workshop beger vi oss ut på turné. En buss kommer lastad med två svenska clownartister, 28 rwandier och så jag, en teaterlärarstudent från Göteborg. Vi besöker barnhem för föräldralösa, hem för AIDS-smittade, handikappade och flyktingläger. Vart vi än åker möts vi av hundratals barn som kommer emot oss.
- Muzungo (= vit människa) Good morning! Hello, how are you? ropar de och alla vill hålla handen eller åtminstone få röra lite vid oss.

På kvällarna sitter jag under myggnätet och skriver vidare på min uppsats om hur föreställningen om den vita människan som frälsare fortfarande ligger kvar.

Snäv världsbild

Trots att jag endast kan kommunicera på engelska med några få av rwandierna tar de sig tid att lära ut hur man jonglerar, konsten att cykla enhjuling. Och min nyfunna vän Djalia introducerar mig i traditionella danssteg.
Fastän jag under utbildningen hunnit läsa böcker i både postkolonialism och interkulturell kommunikation överraskas jag gång på gång om hur snäv min världsbild har varit.

Kanske är det så att jag lärt mig mer under denna resa än vad jag gjort under hela min utbildning. Åtminstone har jag fått möjlighet att omsätta utbildningens teorier i praktik, något som jag uppmanar alla som har viljan och möjligheten att göra.

text och foto: erika boija

Om Spionen

Götheborgske Spionen (och spionen.se) är en partipolitiskt och religiöst obunden tidning som riktar sig till studenter och anställda vid Göteborgs universitet. Tidningen ges ut av Tidningsföreningen Götheborgske Spionen. Huvudman för föreningen är GUS, Göteborgs universitets studentkårer.

Ansvarig utgivare och chefredaktör är Aldijana Talic.

© Copyright 2017 - Götheborgske Spionen (och spionen.se) - Webbsida byggd i samarbete med Joomlaproffs.se