fotodynamisk

Studentkår anmäler dejtingsajt

En dejtingsajt har marknadsfört sin verksamhet i anslutning till Göteborgs universitet och Chalmers. Företagets reklam var synlig på en släpkärra på bland annat campus Johanneberg. Kårerna och SFS reagerar starkt och nu polisanmäls företagets reklam av Chalmers studentkår.


Under förra veckan passerade företaget universitetets och Chalmers lokaler med bil där företagets reklam var väl synlig på en släpkärra. På Chalmers campus Johanneberg kunde studenterna under torsdagen läsa ”Hej student! 0 kronor i studielån? Dejta en sugar daddy!”.

Chalmers studentkår valde först att anmäla händelsen till Reklamombudsmannen som avvisade anmälan med hänvisning till att de anser ärendet vara av polisiär karaktär.
– Studentkåren har inte gett företaget tillstånd att marknadsföra sig någonstans på våra campusområden. Vi tar starkt avstånd från deras verksamhet och polisanmäler nu företaget på Reklamombudsmannens inrådan, säger Carl Toller, ordförande för Chalmers studentkår.

Förra veckan kontaktade Göteborgs universitets prorektor Mattias Goksör säkerhetsansvarig Jörgen Svensson om att dejtingsajten marknadsför sin verksamhet riktad mot studenterna.
– Vi kontaktade polisen som konstaterade att det inte fanns något olagligt i marknadsföringen. Därför gjordes det vid tillfället inte heller någon anmälan, men vi har inte släppt det här utan följer det hela på avstånd, säger Jörgen Svensson.

Företaget förmedlar kontakt mellan vad de kallar ”sugar daddys” och ”sugar babes”. På hemsidan går det bland annat att läsa företagets motivering till varför du som ”sugarbabe” ska registrera sig på hemsidan:
”Det är svårt att utforska dina intressen och resa till vackra och exotiska platser när du är orolig över att betala hyran. Låt dina Suga Daddies på RmB ta bort din stress och förse dig med ekonomisk frihet för att ha kul och upptäcka dig själv.”

För den som vill registrera sig för att bli en ”sugardaddy” lyder motiveringen:
”Ta ungdomen tillbaka i ditt liv på ett sätt som endast är möjligt med en sprudlande, yngre kvinna. Känn dig tio år yngre och levande igen med en ivrig Sugar Baby vid din sida.”

Även Göta studentkårs ordförande Nora Myrne Widfors kritiserar reklamkampanjen och företaget. I ett Facebookinlägg skriver hon bland annat:
– Det handlar inte om män som vill se dig lyckas med dina studier och att du ska slippa ta studielån. En snabb googling visar tydligt att det inte handlar om män som vill sponsra en student, snarare om män som vill betala för sex.

Reklamen och företaget har även fått kritik från Sveriges förenade studentkårer, SFS, eftersom reklamen förekommer på riksnivå.

Chalmers studentkårs ordförande Carl Toller berättar att dialog nu förs med polisen om hur att ska utforma anmälan.
– Vi vet just nu inte vilken rubricering anmälan får. Vi vet ännu inte heller om vi anmäler för det som hände här i Johanneberg och bara lokal nivå eller om vi anmäler på riksnivå, eftersom företaget marknadsfört sig mot studenter i andra delar av landet.

Spionen har sökt företaget för en kommentar. 

Om Spionen

Götheborgske Spionen (och spionen.se) är en partipolitiskt och religiöst obunden tidning som riktar sig till studenter och anställda vid Göteborgs universitet. Tidningen ges ut av Tidningsföreningen Götheborgske Spionen. Huvudman för föreningen är GUS, Göteborgs universitets studentkårer.

Ansvarig utgivare och chefredaktör är Aldijana Talic.

© Copyright 2017 - Götheborgske Spionen (och spionen.se) - Webbsida byggd i samarbete med Joomlaproffs.se