Idag är dagen då du ska utmana den kommersiella kärleken

Amors pilar, brinnande passion och pumpande hjärtan. Sankt Valentin är tillbaka. Helgonet som dog för att sprida kärlek över våra frusna själar. Eller? Emma Engdahl, docent i sociologi, menar att det kommersialiserade kärleksbegreppet leder till depression istället för lycka.

Alla hjärtans dag har sedan den introducerades i Sverige på 1960-talet varit en självklar höjdpunkt för det normativa kärleksparet. Geléhjärtan, choklad och konsumtionsrekord med kärleken på burk till rabatterat pris. För belackarna hävdar å sin sida att dagen är ett kommersiellt påhitt som spär på myten om den äkta kärleken. En av dem är Emma Engdahl, docent i sociologi vid Göteborgs universitet och aktuell med boken Depressiv kärlek: en social patologi. Hon menar att kommersialisering av kärlek är någonting nytt för vår tid, som istället för att göra oss lyckliga sänker oss ner i depression.

– Vi tenderar idag att ha förälskelser med människor vi aldrig har mött ansikte mot ansikte. Snarare ansikte mot skärm. På nätet projicerar vi våra önskningar och begär på nästan vemsomhelst. Vi tar inte ansvar för den andre. Istället går vi igång på vår egen fantasi om kärleken och det stannar där. Det är en typ av självkommunikation. Där förlorar vi den genuina relationen till den andre, resonerar hon.

Emma Engdahl säger att kärlek fundamentalt handlar om att få grundläggande behov och önskningar tillfredsställda. För att detta ska ske krävs att vi är ärliga och öppna i mötet med den andre. Det finns en paradox i att vi idag har större möjligheter än någonsin att få uppleva kärlek då vi av egen vilja väljer vår partner, men samtidigt misslyckas i våra relationer. Dagens kommersialiserade syn på kärlek gör också att vi tenderar att se på relationer som varor vilket bidrar till att vi söker efter någonting bättre och därmed låter relationer gå förlorade. Samtidigt är det givetvis bra att vi har chansen att ta oss ur destruktiva relationer.    

Men hur ska man då tänka på alla hjärtans dag, för att få uppleva kärlek?

 – Var ärlig mot dig själv och den andre om vad du egentligen har behov av i relationen. Det behöver inte vara en kärlekspartner. Det kan vara en förälder eller en vän. Tänk bortom vad samhället önskar av dig. Vad vill jag själv ha ut av livet? Vill man säga någonting på sociala medier kanske man inte behöver lägga upp den perfekta bilden med geléhjärtan, champagne eller röda rosor. Den kommersiella bilden av alla hjärtans dag tror jag inte på. Kärlek är vad som drabbar oss i mötet med den andre och den går vi helt miste om när vi bara lever genom den här kommersiella bilden. Låt oss utmana den. Man kanske inte ens vill ha det där förbannade geléhjärtat! Släpp den bilden! 

Om Spionen

Götheborgske Spionen (och spionen.se) är en partipolitiskt och religiöst obunden tidning som riktar sig till studenter och anställda vid Göteborgs universitet. Tidningen ges ut av Tidningsföreningen Götheborgske Spionen. Huvudman för föreningen är GUS, Göteborgs universitets studentkårer.

Ansvarig utgivare och chefredaktör är Aldijana Talic.

© Copyright 2017 - Götheborgske Spionen (och spionen.se) - Webbsida byggd i samarbete med Joomlaproffs.se