Halva kursen försvann

Besvikna. Julia Ström och Vanessa Vannas fick bara hälften av sin undervisning.
Besvikna. Julia Ström och Vanessa Vannas fick bara hälften av sin undervisning.

Tolv lektionstimmar ställdes in veckan före kursstart

Åtta av fjorton föreläsningar ställdes in. Förklaringen: en kommunikationsmiss. Nu är studenterna oroliga för att de inte har tillräckliga kunskaper. Men studierektorn tycker att instuderingsuppgifter funkar lika bra.
– Det här är inte acceptabelt, säger Erik Strandmark, ordförande för Sahlgrenska akademins studentkår.

Läraren bekräftade aldrig att han kunde hålla i kursen i neurovetenskap. Det missade den kursansvariga och skickade ut schema till studenterna. När misstaget uppdagades var det tre dagar kvar till kursstart. Då ställdes åtta av fjorton föreläsningar in. Istället för tjugoen timmars undervisning fick studenterna nio.
– Neuroanatomi är inte direkt det lättaste ämnet, så alla blev väldigt upprörda när vi fick veta, säger Julia Ström, som går första terminen på sjukgymnastprogrammet.

De återstående föreläsningarna räddades av en annan lärare som snabbt fick sätta sig in i kursen.
– Vi skulle ha haft två timmar om nervsystemet. Nu fick vi 20 minuter. Men läraren var verkligen jättebra, och det var ju inte hans fel, säger Vanessa Vannas, som läst samma kurs men ska bli arbetsterapeut.

Instuderingsuppgifter

Istället för de inställda föreläsningarna hänvisades studenterna till självstudier och instuderingsfrågor.
Anita Esping är studierektor på sektionen för neurovetenskap och fysiologi. Hon tycker att hon löste situationen på ett bra sätt.

Har studenterna lärt sig lika mycket som de skulle gjort om de hade haft alla föreläsningar?
– Ja, det tror jag. De har ju ändå fått instuderingsuppgifter och en hel del sidhänvisningar och så.

Men Julia Ström och Vanessa Vannas är trots det oroliga för att de saknar viktiga kunskaper i neuroanatomi. Tentan skrev de den andra
oktober.
– Även om jag blir godkänd känns det inte bra. Vi fick en förenklad tentamen, det sa läraren rakt ut, säger Julia Ström som undrar hur det ska gå när det är dags för neurologikursen, som bygger på kunskaperna i kursen i neuroanatomi.

Inte acceptabelt

Lars Rönnbäck är den lärare som ryckte ut och i sista stund tog kursen. Han håller inte med om att tentan eller kursen skulle vara enklare.
– Studenterna har de kunskaper de behöver för att fortsätta. Jag la ner mycket tid på att hitta ett upplägg som fungerade för kursen. Nu blev det mer funktionell pedagogik och inte så mycket korvstoppning, säger han.

Enligt Erik Strandmark på Sahlgrenska akademins studentkår har många studenter vänt sig till kåren och varit upprörda och oroliga över de inställda föreläsningarna.
– Det är inte acceptabelt överhuvudtaget att behandla studenter så här, säger han.

Men studenterna fick ju instuderingsuppgifter, istället?
– Det tycker jag är ett väldigt dåligt argument. Instuderingsuppgifter i all ära, men det är en helt annan sak om någon som verkligen kan ämnet går igenom det.

text och foto:
vera hovne

Om Spionen

Götheborgske Spionen (och spionen.se) är en partipolitiskt och religiöst obunden tidning som riktar sig till studenter och anställda vid Göteborgs universitet. Tidningen ges ut av Tidningsföreningen Götheborgske Spionen. Huvudman för föreningen är GUS, Göteborgs universitets studentkårer.

Ansvarig utgivare och chefredaktör är Aldijana Talic.

© Copyright 2017 - Götheborgske Spionen (och spionen.se) - Webbsida byggd i samarbete med Joomlaproffs.se